Teoretycznie garaż przeznaczony jest głównie do parkowania samochodu, praktycznie spełnia jeszcze kilka innych funkcji. W garażu pomieścimy rowery, znajdziemy miejsce na wiele przydatnych narzędzi, a także schowamy kosze na śmieci czy skrzynki z napojami. Pytanie tylko, czy garaż łączyć z bryłą domu, czy postawić, jako budynek wolnostojący? Alternatywą może być carport z dobudowaną szopą na narzędzia lub rowery. Wybór nie jest wcale taki prosty!
O budowie garażu możemy zdecydować w każdym dowolnym momencie, jednak najprościej jest, kiedy tę kwestię przemyślimy jeszcze na etapie projektowania domu. Po pierwsze dlatego, że nie musimy ponownie odwiedzać urzędów, w celu uzyskania wszelkich pozwoleń. Co prawda, w świetle nowych przepisów, by wybudować garaż o powierzchni całkowitej (nieużytkowej) do 35 m2 nie potrzebujemy zezwolenia na budowę. Jednakże czasem lepiej zgłosić, niż w przyszłości mieć problemy. Po drugie dlatego, że jeśli będziemy chcieli garaż połączyć ze ścianą domu, to nie unikniemy podwójnych kosztów budowy (kucie elewacji czy nawet surowej ściany). Po trzecie natomiast łatwiej jest umiejscowić garaż na działce bez zbędnych przeróbek, zmian aranżacji ogrodowych czy przestawiania ogrodzenia. Zaprojektowanie garażu nie oznacza, że musimy go od razu wybudować. Pozwolenie na budowę ważne jest trzy lata i w tym czasie musimy rozpocząć prace budowlane.
Decyzję o wyborze rodzaju garażu warto podejmować w nieco szerszym aspekcie niż tylko dostosowania go do powierzchni działki czy bryły domu. Różnice bowiem są także w wydatkach, opłatach, jak i również w uwarunkowaniach późniejszego użytkowania działki.
Nie w każdym jednak przypadku mamy wybór. Na małej działce bądź przy nietypowym jej kształcie, decyzja będzie bardzo prosta. Garaż trzeba połączyć z domem. Czasem jest odwrotnie. Ustawienie domu nie pozwala na dobudowanie garażu i wtedy trzeba pomyśleć o wolnostojącym budynku.
Ważne jest też:
Nie bez znaczenia są wydatki. Garaż wolnostojący będzie nas więcej kosztował, nie tylko w budowie, ale również w rocznych opłatach. Za garaż bowiem dobudowany do domu zapłacimy podatek w wysokości 0,77 zł za m2, a za garaż wolnostojący, uznany za budynek odrębny, kwalifikujący się do kategorii „budynki pozostałe” – 7,77zł za m2. Różnica będzie także, jeśli garaż jest wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej bądź stoi osobno, ale posiada status budynku przynależnego do domu.
Niektóre bryły domów lepiej prezentują się bez dobudowanego garażu. Także brak miejsc parkingowych blisko domu, wymusza na właścicielach pozostawienie szerszego czy dłuższego podjazdu, na parking dla gości. Wolnostojący garaż eliminuje też konieczność stawiania pomieszczeń gospodarczych, szop na narzędzia czy innych domków, psujących zewnętrzny wygląd działki. Podzielenie garażu na dwa, a nawet trzy pomieszczenia ułatwi zaprowadzenie porządku i ładu na działce i pozwoli zaoszczędzić koszty stawiania kolejnych budynków.
Zalety garażu wolnostojącego:
Wady garażu wolnostojącego
Jeśli przyjrzymy się projektom budowlanym, to większość zawiera garaż dostawiony do domu. Dom nie traci na wyglądzie zewnętrznym, garaż można wybudować nawet dwustanowiskowy, a z tyłu dostawić pomieszczenie gospodarcze czy kotłownię. Na dachu garażu można wybudować dodatkowy pokój bądź urządzić taras. Taki projekt jest więc bardzo praktyczny.
Zalety garażu wkomponowanego w bryłę domu:
Wady garażu wkomponowanego w bryłę domu:
Bez pozwoleń na budowę i zbędnych kosztów, na działce postawimy carport bądź zwykły blaszak. Carport może stać z boku domu (np. jak w projekcie Lummen I) , na podjeździe, ale również przed domem, czy bezpośrednio w granicy działki. W czasie deszczowej czy śnieżnej aury również zapewnimy ochronę dla samochodu i nie będziemy musieli skrobać szyb, przy niskich temperaturach. Auto jednak nie stoi w zamkniętym pomieszczeniu, a także na otwartej przestrzeni, jeśli nie posiadamy ogrodzenia z bramą wjazdową. Do carportu z tyłu dobudujemy jednak również szopę na narzędzia czy pomieszczenie na kosze na śmieci. Niższym kosztem uzyskamy więc podobne rozwiązanie.
Blaszak to opcja, by budowę nawet większego garażu przeprowadzić bez konieczności częstszego odwiedzania urzędu. Nowoczesne blaszaki mogą dobrze komponować się nawet w elegancko zaprojektowaną posesje, ale nie są tak stabilne i wytrzymałe jak murowana czy drewniana konstrukcja. Blacha jest bardzo lekka, dzięki czemu garaż blaszany można łatwo zmontować i zdemontować. Postawiony na otwartej przestrzeni może jednak nie przetrwać silniejszych huraganów. Również do blaszanego garażu łatwiej jest się włamać, wystarczą odpowiednie nożyce do blachy. Jeśli blaszak nie jest ocieplony, to zimą konieczne będzie wyciąganie akumulatora.
Za garaż wolnostojący – łącznie z przygotowaniem podłoża, wykonaniem dachu czy wmontowaniem bramy garażowej zapłacimy około 43 000 złotych, przy założeniu, że powierzchnia garażu wyniosła 30 m2, a cena objęła również wykończenie wewnątrz garażu, łącznie z instalacją elektryczną. Wbudowany w bryłę garaż kosztować będzie około 30 000 złotych, a blaszak niecałe 8000 złotych (najprostsza wersja, również 30 m2). Taki blaszany garaż w wersji 3x5cm to wydatek rzędu 1500 złotych. Za wiatę samochodową zapłacimy w zależności od rodzaju materiału i wielkości między 4000 a 15000 złotych.
Najdrożej więc wychodzi budowa garażu wolnostojącego, najtaniej kupno blaszanej konstrukcji. To nie wszystko, bo garaż murowany zarówno wolnostojący, jak i wkomponowany w bryłę domu musi zostać opodatkowany. Blaszak już nie, ale jeśli go otynkujemy i ocieplimy, to gmina może uznać go za budynek, w myśl ustawy o podatkach od nieruchomości i opłatę naliczyć.
Garaż garażowi nierówny. Decyzję jednak warto dobrze przemyśleć, zwłaszcza jeśli planujemy postawić garaż wolnostojący i zainwestować w niego około 50 000 złotych. Jednakże pytanie, co ma się znaleźć w garażu, a także jak chcemy urządzić działkę, powinno w dużej mierze ułatwić decyzję.